Vecka 29

Publicerad 2013-05-31 08:22:09 i Bebis, Graviditeten,

God morgon!
Idag är det fredag och det vet väl alla vid det här laget vad det betyder!? NY vecka! Denna gång har vi kommit till vecka 29 som även är den första veckan i den tredje och sista trimestern. Tiden går och lillkorven i magen växer verkligen nu :)
 
Barnets totala längd är nu cirka 37 cm och det väger runt 1,26 kg i början av veckan och cirka 1,4 kg vid veckans slut. Hjärnan och de inre organen fortsätter att utvecklas och barnet lägger på sig mera vikt. Barnet fortsätter att sträcka på sig och sparka men har inte lika mycket plats att röra sig på. Kroppen och huvudet är proportionerliga. Barnet kan kontrollera andning och kroppstemperatur. Det är känsligare för ljus, ljud, smaker och lukter.
 
Mamman kan känna ett visst obehag av att alla organ trängs undan av magen och barnet. Man kan känna sig tung och trött i benen, vilket gör att det är viktigt att vila mycket.
 
Idag väntar som sagt ett besök hos barnmorskan där vi ska väga, mäta och lyssna på lillhjärtat. Sedan hoppas jag på att få lite råd mot min svullna kropp....
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Amanda Skog

Jag heter Amanda, är 21 år och bor tillsammans med min sambo Jon och våran dotter Freya som kom till världen 16/8-13. Just nu väntar vi på lillebror/lillasyster i december-14. Följ vår vardag!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela