Barnmorskebesök

Publicerad 2013-05-31 12:18:53 i Bebis, Graviditeten, Vardagen,

Hej igen!
Idag var vi som sagt iväg på ett besök hos barnmorskan och det är alltid lika spännande. Denna gång var nog dock både jag och Jon lite nervösa och oroliga eftersom vi läst på alldeles för mycket om havandeskapsförgiftning och säkerligen skrämt upp varandra, haha. I alla fall så berättade vi om oron och därför fick jag ta ett urinprov som skulle visa ifall jag hade äggvita i urinen eller inte. Som tur var hade jag inte det och blodtrycket var perfekt så nu kan jag andas ut igen :) Tjockfötterna beror helt enkelt enbart på vädret och det kan jag leva med så länge det inte är något fel på barnet...
 
Jag blir för övrigt alltid lika förvånad när jag har bra värden eftersom de flesta tänker sig att en överviktig människa ska ha högt blodtryck, högt blodsocker, och så vidare...Det tänker även jag alltså ;) Men allt såg superbra ut! Jag behöver inte något extra tillskott av järn, blodsockret var perfekt och förhoppningsvis (och förmodligen!) slipper jag den där graviditetsdiabetsen som folk pratar om att tjockisar får. Magen mättes och låg precis på kurvan som den ska och bebisens hjärtljud var ungefär 138. Sist var det 150 men då var h*n vaken och nu låg h*n och sov förmodligen. Lillfisen våran...:)
 
Vi pratade även lite om föräldragrupp som startar om några veckor och vi bokade in ett tillväxtultraljud om tre veckor och det ska bli jättekul att få se bebisen igen :)
 
Det jag vill komma fram till är att även överviktiga personer kan vara heeeelt friska. Det ni! ;)

Kommentarer

Postat av: Carina Holm

Publicerad 2013-05-31 17:29:24

Absolut Amanda. Det är så mycket fördomar som allt annat här i världen. Så pladdras det jämt om man är överviktig vid graviditeter. Jag var själv överviktig och gick upp 20 kg och inte drabbades jag något av det du skrivit i ditt inlägg så du kan lugnt luta dej tillbaka i soffan med "högläge" (fötterna). Kram på dej :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Amanda Skog

Jag heter Amanda, är 21 år och bor tillsammans med min sambo Jon och våran dotter Freya som kom till världen 16/8-13. Just nu väntar vi på lillebror/lillasyster i december-14. Följ vår vardag!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela