Blåbärsmuffins

Publicerad 2013-04-16 18:33:29 i Mat och bak,

I söndags gjorde jag som sagt blåbärsmuffins och eftersom dom blev så pass bra tänkte jag bjussa på receptet. Jag gjorde både små och megastora muffins eftersom det blev smet kvar efter att jag fyllt muffinsplåten. Det blev 12 små muffins och tre megastora. Mums :)
 
Blåbärsmuffins
Ingredienser:
 
100 g smör 
2 st ägg 
1.5 dl strösocker 
1 tsk vaniljsocker 
2 dl mjölk
1 st citron, skalet 
4 dl vetemjöl 
2 tsk bakpulver 
1 nypa salt 
200 g frysta blåbär
 
Gör såhär:

1. Sätt ugnen på 175 grader varmluft om du vill göra stora muffins, och 200 grader varmluft om du vill göra små muffins (i vanlig ugn kan du höja temperaturen med 20- 25 grader).

2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.

3. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt. Varva muffinssmeten med blåbär i formarna, fyll dem till 2/3.

4. Grädda i cirka 20 minuter om du gör stora muffins, 12-15 minuter om du gör små muffins.

 

Kommentarer

Postat av: Jennica - mamma till Melwin

Publicerad 2013-04-17 23:06:02

såg himla gott ut :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Amanda Skog

Jag heter Amanda, är 21 år och bor tillsammans med min sambo Jon och våran dotter Freya som kom till världen 16/8-13. Just nu väntar vi på lillebror/lillasyster i december-14. Följ vår vardag!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela