Vecka 23

Publicerad 2013-04-19 12:37:51 i Bebis, Graviditeten,

Tiden går och jag älskar inte bara fredagar för att det är helg då, utan även för att jag går in i en ny vecka. 23 denna gång! Igårkväll när jag la mig var jag glad eftersom det var tredje dagen utan någon spya. En halvtimme senare fick jag springa ner och kräkas så det blev tyvärr inget nytt rekord. Nu har jag kräkts var och varannan dag sedan i början av februari....
 
Barnet är nu cirka 20 cm lång mellan huvud och stjärt och väger ungefär 465 g i början av veckan och 550 g vid veckans slut. Man kan fortfarande ana skelett och organ genom barnets hud. Hörseln förbättras och barnet kan nu urskilja olika ljud både inifrån och utanför mammans kropp. När barnet föds kommer det att känna igen mammans röst både på tonläge och på rytm. Mamman kan stimulera barnets utveckling av nervsystemet genom att prata med och sjunga för sitt barn redan nu.
 
Allt eftersom mammans mage växer så påverkas matsmältningen. Man kan uppleva förstoppningsproblem eller halsbränna. En promenad efter maten hjälper matsmältningn. Ligamenten som håller upp livmodern töjer sig när barnet rör sig, vilket ibland kan orsaka smärta i sidan av magen. Detta är helt ofarligt och smärtan bör försvinna om man vilar.
 
Som sagt, det knallar på, fredagarna kommer fort nu för tiden och jag längtar tills jag går in i vecka 30 så det äntligen blir en TREA, haha :) Kan bli en tuff sommar, men det kommer det absolut att vara värt! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Amanda Skog

Jag heter Amanda, är 21 år och bor tillsammans med min sambo Jon och våran dotter Freya som kom till världen 16/8-13. Just nu väntar vi på lillebror/lillasyster i december-14. Följ vår vardag!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela