Vecka 25

Publicerad 2013-05-05 11:08:59 i Bebis, Graviditeten,

I fredags gick jag som vanligt in i en ny vecka, denna gång 25. På grund av detta var det dags för ett nytt besök hos barnmorskan, vilket jag har sett fram emot eftersom jag inte varit där sedan vecka 9 (!!). Jon följde med och det blev vägning, mätning av magen och lyssnande av hjärtljud. Sedan kollade vi blodvärdet, blodsockret och blodtrycket och allt såg superbra ut, SÅ skönt! Magmåttet låg på kurvan, lillhjärtat tickade så fort och fint (häftigt att höra!) och trots att jag den senaste veckan gått upp 3 kilo så verkade barnmorskan väldigt nöjd med det :) 3 kilos viktuppgång på 25 veckor är ju faktiskt jäkligt bra...
 
Barnet är nu cirka 22 cm lång mellan huvud och stjärt och väger ungefär 680 gram i början av veckan och 790 gram vid veckans slut. Barnet kan ligga så att det trycker på urinblåsan, vilket kan göra en väldigt kissnödig ofta. Navelsträngen är tjock och elastisk och mot slutet av graviditeten är den ungefär lika tjock som en tumme och mellan 50-80 cm lång. Barnets permanenta tänder bildas, de kommer fram sen när barnet tappat sina mjölktänder.
 
Allt eftersom magen växer kan mamman successivt känna livmoderns tyngd. Det är inte ovanligt att få ont i ryggen, kramp i benen och tryck ned mot bäckenbotten. Det är också vanligt att man blir rejält svullen om fötter och anklar. Det kan hjälpa med stödstrumpor och lite extra motion varje dag.
 
Vecka 25 känns åter igen som en milstolpe. Det bästa just nu är att det idag är FEMTE dagen som jag inte kräkts. Jag håller alla tummar och tår jag har på att slippa mer kräkningar nu :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Amanda Skog

Jag heter Amanda, är 21 år och bor tillsammans med min sambo Jon och våran dotter Freya som kom till världen 16/8-13. Just nu väntar vi på lillebror/lillasyster i december-14. Följ vår vardag!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela