Vecka 30

Publicerad 2013-06-07 15:14:37 i Bebis, Graviditeten,

Fredag igen och idag går jag in i vecka 30, vilket verkligen känns som en milstolpe. Nu är det bara 10 veckor kvar men jag hoppas fortfarande på att bebis vill ut någon vecka tidigare, för hoppas kan man alltid göra ;)
 
Barnets totala längd är nu cirka 38 cm och det väger ungefär 1,43 kg i början av veckan och 1,58 kg vid veckans slut. Barnets kroppsbehåring, lanugohår, börjar försvinna. Lite fjuniga strån kan finnas kvar när barnet föds men de försvinner efter några veckor. Barnet öppnar och stänger ögonlocken. Lungorna, muskler och hjärnan fortsätter sin utveckling och skelettet hårdnar än mer. En del barn börjar redan nu lägga sig med huvudet i bäckeningången. Mamman kan känna att barnets huvud pressar på mot bäckenbotten och även tydliga sparkar upp mot bröstkorgen.
 
Ja, nog börjar bebis bli stor nu. Den bökar omkring inuti magen hela kvällarna och jag kan ligga och bara titta på magen hur länge som helst :) Angående illamåendet så har det som sagt förbättrats de senaste veckorna men jag kräks fortfarande, trots att det sällan blir mer än 1-2 gånger i veckan nu. Det är dock tungt att gå och det är svårt att hitta någon bra ställning att ligga i. Men som sagt, 10 veckor kvar nu :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Amanda Skog

Jag heter Amanda, är 21 år och bor tillsammans med min sambo Jon och våran dotter Freya som kom till världen 16/8-13. Just nu väntar vi på lillebror/lillasyster i december-14. Följ vår vardag!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela