Vecka 22

Publicerad 2013-04-12 18:43:42 i Bebis, Graviditeten,

Idag går jag som sagt in i vecka 22. För sisådär 10 veckor sedan borde illamåendet ha gett med sig, men icke, det bara fortsätter. Om jag får leva med det resten av graviditeten eller inte kan bara tiden utvisa...
 
Barnet är nu cirka 19 cm lång mellan huvud och stjärt och väger ungefär 500 gram (ett halvt kilo!!). Det både sover och är vaken och har sin egen dygnsrytm, när mamman sover kanske barnet är som mest livligt. Den del av hjärnan som tillverkar hjärnceller fram till att barnet är fött utvecklas mycket just nu.
 
Mamman kan känna av att håret känns tjockare och det beror på att man just nu inte tappar så mycket hår. Tandköttet kan svullna och därför är det viktigt att mamman sköter tandhygienen noga. Även hudfärgen kan påverkas, såsom fräknar, födelsemärken och vårtgårdarna. Undvik stark sol!
 
Jag mår som sagt sådär, men har börjat vänja mig vid att jag måste springa och kräkas åtminstone en gång per dag. Det jag tycker är snäppet värre just nu är att jag varje natt vaknar med blöta fläckar i sängen. Ja, tydligen tränar brösten på att producera mjölk och det är iiiinte så jäkla trevligt...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Amanda Skog

Jag heter Amanda, är 21 år och bor tillsammans med min sambo Jon och våran dotter Freya som kom till världen 16/8-13. Just nu väntar vi på lillebror/lillasyster i december-14. Följ vår vardag!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela